Stator Rotor

Raytech produceert in toelevering lamination stacks voor stator rotor die volledig geproduceerd worden door middel van lasersnijden en laserlassen. Deze stacks, geproduceerd met nauwe toleranties, vormen de kern van de stator en rotor in hoogtechnologische motoren en resolvers.

 

Stator Rotor: Specificaties

De gecoate lamellen worden lasergesneden met toleranties vanaf +/- 0.02 mm

Er wordt gestreefd om de buitendiameter van een volledig samengestelde stack af te werken met een maattolerantie van 40 micron afhankelijk van de diameter van de stack. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een fiberlaser die snel en nauwkeurig kan lasersnijden en lassen. 

Door het combineren van lasersnijden en laserlassen op dezelfde machine kunnen prototypes snel ontwikkeld worden. De kalibers, om de gecoate lamellen nauwgezet aan elkaar te microlassen worden eveneens in huis ontwikkeld en geproduceerd, wat resulteert in snelle levertijden.

Rotor stator

Alle onderdelen worden gemeten met een 3D meetmachine.

Stacks van allerlei groottes worden geproduceerd.

 

Stator Rotor: Materialen

Diverse materialen mogelijk, transformatorblik (Electroblech) mogelijk (mits op voorraad of zelf te leveren).

 

Stator Rotor: Wat is het?

De stator en rotor zijn beide de onderdelen van de elektrische motor. Waarbij de rotor het roterende deel van de motor is en de stator het stationaire deel.

 

Een elektromotor werkt door middel van magnetisme. De belangrijkste twee componenten van een elektromotor zijn de stator en de rotor.

De stator bevat koperen wikkelingen die magnetisch worden door er spanning te zetten. Deze wikkelingen worden afwisselend magnetisch. Hierdoor ontstaat een magnetisch veld in de stator. De rotor wordt via magnetisme naar één kant getrokken. Omdat de drie wikkelingen opeenvolgend worden gemagnetiseerd, begint de rotor te draaien.

Het magnetische veld van de stator draait altijd sneller dan de rotor (vandaar een asynchrone motor). 

Het snelheidsverschil tussen de magnetische velden in de stator en rotor wordt slip genoemd. Door deze slip ontstaat er een spanning in het rotoranker in de rotor. Doordat deze armaturen zijn kortgesloten, ontstaan ​​er rotorstromen. De rotorstroom creëert dan een magnetisch veld in de tegenovergestelde richting, ook wel regen-EMF genoemd. Samen met het magnetische veld in de stator levert het magnetische veld in de rotor het koppel dat door de motor wordt geleverd.